در فرانسه پزشکی می خواند و کم مانده بود فارغ التحصیل شود. وقتی برای دیدن دوستان و آشنایان و خانواده و فامیل نزدیک و دور به ایران آمد فرصت را غنیمت شمرده و از او کسب اطلاعات نمودم: " برنامه ات بعد از اخذ مدرک پزشکی چیست؟"در پاسخ گفت: "به جمع بندی نرسیده ام؛ در فرانسه می مانم، به ایران بر می گردم و یا به یکی از کشورهای فقیر افریقایی می روم"چشمانم از تعجب گشاد شد و فوری گفتم: " امکانات زندگی در فرانسه اوضاع و احوال خوبی را برایت رقم خواهد زد. ایران هم سرزمین آبا و اجدادی و جایی است که در آن به دنیا آمده ای و مانند هر ایرانی وطن پرستی ممکن است عشق به وطن و آرزوی
خدمت به آن تو را به سوی ما بکشاند. با این حال؛ خدمت در کشور فقیر افریقایی را نمی دانم از کجا آورده ای!"دوست پاسخ داد: "من از زاویه دیگری به پزشکی نگاه می کنم. آنچه گفتی کاملا درست است و من در فرانسه اوضاع و احوال مالی و اقتصادی خوبی خواهم داشت. با این حال؛ من در فرانسه چندان به درد بخور نیستم چون هم بهداشت قوی تعداد آدم های نیازمند درمان را کم می کند و هم پزشکان حاذق و خوبی که در نبود من می توانند جایم را بخوبی پر کنند در این کشور به وفور پیدا می شوند. اما طبابت در کشور فقیر افریقایی چیز دیگری است و من می توانم آنجا جان خیلی ها را از مرگ حتمی نجات دهم. به عبارت دیگر و چنانچه بخواهم صادقانه سخن بگویم اگر هدفم از پزشکی "طبابت" باشد و "پول" و "عشق به سرزمین مادری" برایم در اولویت های دیگر باشند، افریقای فقیر جایی خواهد بود که مرا با صدای بلند می طلبد."قطعا دوست من تنها آدمی که چنین عقیده ای را داشت، دیگر ندارد، نیست. همه ما می دانیم که بسیاری پزشکان غربی خود را از امکانات و شرایط خوب زندگی
محروم کرده و به سراغ آدم هایی شتا دلنبشته های تابناک...
ادامه مطلبما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 12 تاريخ: يکشنبه 21 مرداد 1403 ساعت: 15:49