خدمت زورکی در مناطق محروم!

خرید بک لینک

در فرانسه پزشکی می خواند و کم مانده بود فارغ التحصیل شود. وقتی برای دیدن دوستان و آشنایان و خانواده و فامیل نزدیک و دور به ایران آمد فرصت را غنیمت شمرده و از او کسب اطلاعات نمودم: " برنامه ات بعد از اخذ مدرک پزشکی چیست؟"

در پاسخ گفت: "به جمع بندی نرسیده ام؛ در فرانسه می مانم، به ایران بر می گردم و یا به یکی از کشورهای فقیر افریقایی می روم"

چشمانم از تعجب گشاد شد و فوری گفتم: " امکانات زندگی در فرانسه اوضاع و احوال خوبی را برایت رقم خواهد زد. ایران هم سرزمین آبا و اجدادی و جایی است که در آن به دنیا آمده ای و مانند هر ایرانی وطن پرستی ممکن است عشق به وطن و آرزوی خدمت به آن تو را به سوی ما بکشاند. با این حال؛ خدمت در کشور فقیر افریقایی را نمی دانم از کجا آورده ای!"

دوست پاسخ داد: "من از زاویه دیگری به پزشکی نگاه می کنم. آنچه گفتی کاملا درست است و من در فرانسه اوضاع و احوال مالی و اقتصادی خوبی خواهم داشت. با این حال؛ من در فرانسه چندان به درد بخور نیستم چون هم بهداشت قوی تعداد آدم های نیازمند درمان را کم می کند و هم پزشکان حاذق و خوبی که در نبود من می توانند جایم را بخوبی پر کنند در این کشور به وفور پیدا می شوند. اما طبابت در کشور فقیر افریقایی چیز دیگری است و من می توانم آنجا جان خیلی ها را از مرگ حتمی نجات دهم. به عبارت دیگر و چنانچه بخواهم صادقانه سخن بگویم اگر هدفم از پزشکی "طبابت" باشد و "پول" و "عشق به سرزمین مادری" برایم در اولویت های دیگر باشند، افریقای فقیر جایی خواهد بود که مرا با صدای بلند می طلبد."

قطعا دوست من تنها آدمی که چنین عقیده ای را داشت، دیگر ندارد، نیست. همه ما می دانیم که بسیاری پزشکان غربی خود را از امکانات و شرایط خوب زندگی محروم کرده و به سراغ آدم هایی شتافته اند که بیش از دیگران نیازمند درمان هستند.

ما حتی در موضوع فلسطین، علیرغم تمام تبلیغات ضد فلسطینی که در سرزمین های غربی صورت گرفته و می گیرد، پزشکان غربی را دیده ایم که جان را در کف دست نهاده و برای اینکه از شمار کشتگان کم کنند خود را به غزه و نواحی اطراف رسانیده اند!

در کشور ما نه تنها از اخبار اینچنینی کمتر خبری به دست می رسد؛ بلکه بسیاری از پزشکانی که متعهد خدمت در مناطق محروم داخلی شده اند سر بزنگاه مدرک خود را خریداری کرده و قید کمک به نیازمندان واقعی را می زنند!

برای مبارزه با این معضل؛ مسئولین بهداشت و درمان مرتبا قیمت های خرید خدمت را بالا برده و آخر سر آن را قطع کرده اند تا پزشکان را وادارند قید مهاجرت را، ولو برای کوتاه مدت، زده و در عوض درمان اشراف و اشراف زادگان اروپایی و غربی مردم بیخ گوش خود را مداوا نمایند!

بسیار بعید است که این نسخه شفابخش باشد؛ زیرا خانه از پای بست ویران است و مرمت و بازسازی نقش ایوان چندان گره گشا نخواهد بود.

اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم باید از این موضوع پرده برداری کنیم که اغلب قریب به اتفاق ورودی های پزشکی را آن هایی که در جستجوی پول خوب، البته از راه سالم، هستند تشکیل می دهند و بنا براین وقتی ورودی ها، فارغ التحصیل و خروجی شدند کارهایی می کنند که برایشان صرفه اقتصادی بالاتری داشته باشد.

در کشورهایی که شما از راه های مختلف می توانید پول خوب و سالم به دست بیاورید لازم نیست بی خیال علاقه و استعداد شده و فقط اسب خود را برای رسیدن به پزشکی زین نمایید!

در آنجا گزینه های مختلف پیش رو به شما فرصت فکر کردن می دهد و مثلا شما آن گزینه ای که سختی های کمتری دارد را انتخاب خواهید نمود!

در آن صورت است که انتخاب رشته ای که عاشق آن هستید و یا گمان دارید که استعدادتان در فراگیری دروس آن آنقدر بالاست که می توانید از وقت های اضافه، استفاده های بیشتر و مفید تری ببرید و یا شما را قادر می سازد مردمان بیشتری را از خدمات خویش منتفع نمایید حق طبیعی شما محسوب می شود و لذا خدمت در مناطق محروم در عوض اینکه در زمره تنبیهات شما به حساب بیاید، کمال افتخار شما خواهد بود!

در انگلستان، دست کم بعضی جاهایش، علاقمندان پزشکی را یکسال وا می دارند تا در خدمت کهنسالان یا بیماران در آیند تا با جان و دل درک کنند که پزشکی را به خاطر لذتی که در خدمت مردم نیازمند است دوست دارند یا دلایل دیگری وجود دارند که باعث می شوند از داوطلب طبیب خوبی زاده نشود!

قطعا در دیگر مناطق دنیا هم برای ورود به دنیای پزشکی شرایط ویژه ای وجود دارند که ما از آن ها بی خبر و یا بی بهره هستیم!

نتیجه اینجور گزینش ها در بسیاری نقاط دنیا به چشم می خورند و نتیجه گزینش بر پایه سواد و معلومات تئوری بالاتر، اگر کنکور سراسری را سیستم درستی بگیریم که بهترین ها از سد آن رد می شوند، و قدرت تست زنی بهتر و بیشتر هم در کشور ما خود را بخوبی نشان داده و موجب محروم تر شدن هر چه بیشتر مناطق محروم از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب گشته است!

لذا؛ حتی اگر بتوانیم مهندس خوب زوری تربیت کنیم، در تربیت زوری پزشک خوب مشکلات و معضلات فراوان خواهیم داشت! آن هایی که موافق نیستند کافی است صبر کرده و نتیجه آخرین دستپخت وزارت بهداشت و درمان جهت مقابله با فرار مغزهای رشته پزشکی، عدم دادن مجوز خرید خدمات فارغ التحصیلان رشته پزشکی، را ملاحظه نمایند!

+ نوشته شده در سه شنبه شانزدهم مرداد ۱۴۰۳ ساعت 14:18 توسط محمد ماکویی  | 

دلنبشته های تابناک...

ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 12 تاريخ: يکشنبه 21 مرداد 1403 ساعت: 15:49

صفحه بندی