بسیاری از تصفیه خانه های آب و فاضلاب کشور به آن خوبی مورد انتظار کار نمی کنند و این خوب کار نکردن خیلی از کارفرماها را مجاب می نماید که قبل از کلنگ زنی عملیات اجرایی تصفیه خانه "لطفا دست نگهدارید" بگویند.در واقع کارفرماهایی هم که دست به کار اجرای تصفیه خانه شده اند از هراس اینکه به "تو هم یکی مثل بقیه" مفتخر گردند ترجیح می دهند عملیات اجرایی را تا آنجا که در توان دارند با طمانینه و تاخیر جلو ببرند!
نکته حایز اهمیت این است که در حالی که در بیشتر منابع و مراجع معتبر عنوان گشته که قبل از اجرای تصفیه خانه های آب می باید کارآیی تصفیه خانه را با بهره گیری از پایلوت مورد ارزیابی قرار داد بیشتر کارفرمایان ایرانی بهتر می بینند که وقت گرانبهای خود را بابت احداث یک نمونه کوچک تصفیه خانه اصلی هدر نداده و مستقیما سراغ اصل جنس بروند.
خوبی اجرای پایلوت این است که چون مثلا ده درصد هزینه تصفیه خانه اصلی خرج دارد و کاری که باید رویش صورت گیرد و زمان انجام کار قابل مقایسه با اصل جنس نیست خیلی زود به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می گردد.
با این ویژگی ها پایلوت ها باید بسیار مطلوب و محبوب ما ایرانی های عجول که دوست داریم هر چه سریعتر سر و ته یک کار را هم آوریم باشد اما اینکه چرا چنین نیست به این موضوع بر می گردد که متاسفانه کارفرمایان ایرانی یا پایلوت را به چشم چیزی که خرج اضافه برایشان می تراشد می بینند و یا در باره آن این گمان باطل را دارند که طراحی که کارش را بلد نیست به میمنت اجرای پایلوت کار یاد گرفته و آموخته های خود را در طرح و ساخت اصل جنس به کار می بندد.
از ویژگی های بارز پایلوت این است که وقتی خوب به بهره برداری برسد, کارفرما تشویق می شود که کار تصفیه خانه اصلی را هم هر چه سریعتر تمام کند و وقتی خوب کار نمی کند,کارفرما متوجه می گردد که در طرح و اجرای تصفیه خانه اصلی کدام کارها را نباید کرد و کدامین عملیات را می باید صورت داد.
با همه این حرف ها درست است که اجرای پایلوت سرجمع هزینه های اجرای طرح را 5 تا 10 درصد بالا می برد اما نیز کاملا صحیح است که در عدم اجرای پایلوت کل هزینه های اجرای طرح شاید چیزی بیش از "دور ریز" محسوب نگردد!!!؟
دلنبشته های تابناک...
ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 189