فقر اقتصادی و فقر فرهنگی؟!

خرید بک لینک

اوایل انقلاب در منازل سازمانی زندگی کرده و کرایه "تقریبا هیچ" می دادیم.با این حال دولت بر آن شد که به کارکنان "شهرک", حال بیشتری داده و خانه ها را به رایگان در اختیار "بی خانه ها" قرار دهد.

سند و مدرک بی خانه بودن هم تنها "ادعا" بود و بس!به همین مناسبت چند نفری پیدا شدند که با ادعای "خانه داری" تقاضا نمایند که منازل , در اختیار افراد کم و بی بضاعت قرار گیرد.

بگذریم که عده ای به درستی ادعا کردند که آن هایی که همه درآمدهای خود را صرف تفریح و خوشگذرانی نموده اند و فقط به همین دلیل "بی خانه" مانده اند را نمی توان خیلی هم مستحق تر از "خانه دار"ها در دریافت منازل اهدایی دولت لحاظ نمود.

در هر حال به جز دو سه نفری که ذکر خیرشان رفت و کسانی که حقیقتا "بی خانه" بودند , مانده ها به دو گروه تقسیم شدند:آن هایی که بویی از انسانیت نبرده بودند و توانستند به راحتی ادعای "بی خانه" بودن نمایند و کسانی که مختصر دین و ایمانی سرشان می شد و به این مناسبت مجبور شدند با اهدای منزل خویش به نام والده بچه ها کاری کنند که ادعای بی خانه بودنشان دروغ نباشد.....!

نگارنده بر خلاف خیلی ها اعتقاد ندارد که محمود احمدی نژاد در ماجرای مسکن مهر می خواسته به یکی از شعارهای پوپولیستی خود جامه عمل پوشانده و سری توی سرها در بیاورد و یا بدتر از آن خیال داشته به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.

واقعیت این است که ساخت خانه های ارزان قیمت با استفاده از مالیات افراد ثروتمند و پولدار جامعه کار بدی نیست به ویژه اینکه این کار موجب می شود افراد نادار و کم داری که صاحب خانه می شوند با حل پاره ای از مسائل و مشکلات خود مواجه شده و نخواهند خدای ناکرده حقشان را از گلوی اقشار مرفه جامعه بیرون بکشند.

اما این "مهم" وقتی صورت واقعیت به خود می گیرد که اوضاع و احوال اقتصادی جامعه بتواند به همه درخواست کنندگان , خانه ای که تنها ایرادش "نقلی" بودن آن است برساند.

به عبارتی "هنرمندانه" نیست که مردم را صاحب خانه بی گاز و آب و برق و تلفن ساخته و عنوان نماییم با کم و کسری ها یکجوری کنار بیایید و یا منازل ایشان را در بیابانی ساماندهی نماییم که تا فرسنگ ها به دور از بیمارستان و مدرسه و فروشگاه های خوردنی و آشامیدنی و پوشیدنی قرار گرفته است!

از آن سو خیلی هم اخلاقی نیست که در ابتدا قیمت خانه را "چیزی نمی شود" معرفی نماییم اما در هنگام تسویه حساب ارزش "منزل" را تنها کمی کمتر از قیمت بازار بگیریم.

به زبان دیگر مسکن مهر باید وقتی کلید می خورد که دولت با شناسایی افراد نیازمند و بی خانه واقعی , مجبور نباشد بیشتر پول در اختیار را به پای مسکن مهر بریزد و یا می بایست هنگامی شروع به کار می کرد که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر با ایده "نخواستی اجاره اش می دهی" همسایگان و دوستان و آشنایان را دعوت به خرید شاهکار احمدی نژاد ننمایند.

در این باب تنها باید اشاره نمود که دکتر محمود احمدی نژاد با حذف "سازمان برنامه و بودجه" اسبق نشان داد که به شناسایی های صورت گرفته از طریق آمارگیری ارزش و اهمیت خاصی قائل نیست.علاوه بر این فکر اینکه تنها افراد بی خانه و نیازمند واقعی برای دریافت مسکن ارزان قیمت ثبت نام می کنند و در میان آن ها کمتر کسی با تفکر "یک پولی هم که از این تو گیر بیاید بد نیست" پیدا می شود مشخص نمود که بر خلاف تصور بیشتری ها احمدی نژاد هم , هم میهنان عزیز خود را خوب نشناخته بود!!!؟

دلنبشته های تابناک...

ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 201 تاريخ: دوشنبه 2 اسفند 1395 ساعت: 12:33

صفحه بندی