اگر از کسی بخواهید که زباله ها را در عوض پخش و پلا کردن و رهاسازی در کوچه و خیابان در جای مناسب بیندازد احتمالا با جواب "دلت خوشه!کی رعایت می کنه؟!" مواجه خواهید شد.
متاسفانه این جواب را تک سرنشین هایی که در جهت کمک به پالودگی هوا حاضر نیستند پا در رکاب اتوبوس گذاشته و یا سر از مترو در بیاورند هم می دهند.
از بحران آب هم که صحبت می شود خیلی ها ترجیح می دهند با پاسخ دندان شکن فوق کار خود را کرده و صرفه جویی در مصرف مایه حیات(یا مایع حیاط!؟" را جدی نگیرند.
شوربختانه باید بپذیریم که در کشور ما وقتی عده زیادی از افراد به بر زبان آوردن حرفی زشت و یا انجام عملی ناپسند همت می گمارند, سخن و عمل از زشتی خارج شده و پاک و منزه و پسندیده می گردد!
چرایی این امر به کودکی ما بر می گردد زیرا از همان زمان یاد گرفته ایم که ملاک خوب بودن را "همه این کار را می کنند" و "همه همین طور حرف می زنند" گرفته و سند بدی را "کی این کار را می کند!؟" و "هیچکس این طور حرف نمی زند!" بگیریم.
مثلا از خاطرات دوران بچگی بیشتر ما این است که در هنگام کسب نمره کم, می توانستیم با بیان "همه کم گرفتند!" , خشم و عصبانیت بزرگ تر ها را به طرفه العینی فرو نشانیم و در این آتش نشانی اصلن و ابدا نگران شنیدن "چه ربطی دارد!؟" نباشیم.
به ترتیبی دیگر در حالی که در یک گروه ادبی تلگرامی , حرفی خودمانی از صفحه کلیدمان در می رود باید تا مدت های مدید سکوت اختیار کنیم و یا به هر روشی که به ذهنمان می رسد و صلاح می بینیم به ماله کشی مطلب درج شده بپردازیم.
این در حالی است که در استادیوم و به ویژه در هنگام بازی استقلال پرسپولیسی که گزارشگری به نام خیابانی دارد بد نمی بینیم که همرنگ جماعت شده و هر آنچه ته دلمان می درخشد! را بر سر زبانمان هم بیاوریم.
جالب اینکه با این اوضاع و احوال ادعایمان هم زیاد است و مثلا هم دوره ای های گالیله که زمین را مسطح می دانستند مسخره می کنیم که چرا دو کلمه حرف حساب توی گوششان نمی رفت.
نگارنده نه تدبیری دارد که به واسطه آن بتواند به استفاده از جمله معروف و نشنیدنی "دلت خوشه!کی رعایت می کنه؟!" خاتمه دهد و نه امیدوار است که هرکس بی توجه به اینکه "دیگران چکاره اند!" به وظایف شهروندی خود جامه عمل بپوشاند.
لذا فقط خدا خدا می کند که بیشتر مردم در هنگام تفال به حافظ با مواجهه با "عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم" به نسخه ای شفابخش و افاقه کننده دست یابند!
دلنبشته های تابناک...ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 172