چرا باور می کنیم؟!

خرید بک لینک

مهم است که ماجرای "سعید طوسی" و "اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان" واقعی یا شایعه باشد اما از آن مهمتر این است که بیشتر ما ایرانیان وجود داخلی چنین اتفاقاتی را از صمیم قلب باور کرده ایم!براستی چرا اینگونه است و به چه سبب اغلب ما می پذیریم که اتفاقات بدی که توسط مسئولین و دولتمردان رده بالای کشورمان رسانه ای می شود شایعه ای بیش باشد!

سوال اساسی اینجاست که آیا مردم کشورهای دیگر هم به سادگی ما می پذیرند که دولتمردانشان دست به اعمال خلاف قانون زده و یا کارهایی که عفت عمومی را لکه دار می کنند صورت دهند؟پاسخ شاید بله باشد اما در این میان تفاوت ظریفی وجود دارد و آن این است که اگر در کشورهای مترقی و پیشرفته مردم خبرهایی که به نقل از منابع رسمی بیان شده می پذیرند,مردم سرزمین ما پذیرای اخباری هستند که عموما به نقل از منابع غیر رسمی بیان شده و دست به دست و تبلت به تبلت و موبایل به موبایل می چرخد.

اگر گفته فوق را در کنار "هیچ دولتی بهتر یا بدتر از مردمش نیست" بگذاریم به واقعیتی تلخ خواهیم رسید که ما را در جهت پی بردن سوال مندرج در پاراگراف نخست یاری می رساند.

بیشتر آدم ها دارای این ویژگی اخلاقی هستند که دیگران را یا مثل خودشان می گیرند و یا بدتر از خودشان به حساب می آورند و این محسنه در میان ما ایرانی ها بیش از بسیاری از مردمان دنیا به چشم می خورد.به همین دلیل وقتی اغلب ما تا آنجا که از دستمان بر می آید بدی می کنیم براحتی می پذیریم که آدم هایی که بدی هایی بسیار بیش از ما از دستشان بر می آید در انجام آن ها کوتاهی و غفلت ننمایند.

مثلا اگر ما به عنوان راننده تاکسی الباقی کرایه مسافر را پس نمی دهیم و در سمت فروشنده جنس فروخته شده را پس نمی گیریم و وقتی که یک سوپری یا بقالی را اداره می کنیم جنس های به تاریخ روز را پشت سر کالاهای تاریخ گذشته پنهان می داریم و هنگامی که در مقام پزشکی که با بیماران سر و کار دارد , "باید عمل کنید؟" را بیش از نیاز بیمار بر مبنای سودی که عایدمان می شود بر زبان می رانیم (از این جور مثال ها می توان به اندازه یک کتاب مطلب تهیه نمود) حق داریم که دست کم در خلوت و نزد خودمان فکر کنیم اگر فلان سمت و یا بهمان مقام را داشتیم چه کارهایی که نمی کردیم؟!

در این باب شاید باید سپاس خدای را به جای آوریم که از میانمان جماعتی با ایده "شاید از عموم مردم جامعه بهتر باشد" دکتر حسن روحانی را به مقام ریاست جمهوری بر گزیدند زیرا احمدی نژاد بیش از هر چیز بر پایه تفکر "یکی مثل خودمان است" از پله های ترقی بالا رفته و در نهایت سر از "پاستور" در آورد!!؟

دلنبشته های تابناک...

ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 180 تاريخ: دوشنبه 17 آبان 1395 ساعت: 18:35

صفحه بندی