فرارو مطلبی از تختی را منتشر کرده بود که عنوان آن "اگر طلاق می داد تختی نبود و اگر طلاق نمی داد هم تختی نبود" بود!
از آنجا که در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب مسئولین و دولتمردان سعی کرده بودند خودکشی تختی را قتل حکومتی جلوده دهند، مطلب برایم جالب بود و لذا وفق "آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند" این نوشته را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتم.
نظر به اینکه "مادر" هم در این شبکه عضویت داشت بطور خصوصی به من پیام داد که پست بدی گذاشته ام و اعضای شبکه ممکن است گمان کنند که هدف از گذاشتن این پست رونمایی از زندگی خصوصی خودم بوده است!
"مادر" همیشه اهل گوشه و کنایه و به در زدن تا دیوار شنیدن بوده واست؛ اماعلیرغم شناخت نصف و نیمه ای که از من داشته( باور نکنید که مادرها بچه ها را از خودشان بهتر می شناسند!) هیچوقت متوجه نشده که من اینگونه نیستم و ترجیح می دهم اگر حرفی دارم آن را رک و راست، بی آنکه دیگران را در شناخت "منظور" سرگشته کنم، ادا نمایم!
یاد عزیز نسین به خیر! داستان طنزی در باره حرف زدن های با گوشه و کنایه دارد که بسیار شبیه ماجراهایی که برای ما ایرانی ها رخ می دهند است. متاسفانه؛ سال ها از زمانی که داستان را خوانده ام می گذرد و لذا فقط کلیت ماجرا در خاطرم باقی مانده است.
در بخشی از این خاطرات( اگر درست به یاد بیاورم) با ماجرای زن و مردی روبرو می شویم که به دلیل اینکه سر بزنگاه روابط خود را لو داده و گیر افتاده اند مجبورشده اند که به زور تشکیل خانواده دهند و همیشه، نه گاه گاهی، زیر یک سقف زندگی کنند!
در مجلس میهمانی که این آقا و خانم حاضر هستند پسر کنجکاوی است که در حضور جمع سوالات خود را از بابا و مامان می پرسد! او بی آنکه از ماجرا مطلع باشد معنی "سر بزنگاه" را از والد یا والده سوال می کند و در حالی که "مخاطب" تا بناگوش سرخ شده یکی از میهمانان مطلع از داستان، با بدجنسی تمام، کسانی که معنی "سر بزنگاه" را خوب می دانند نشان بچه داده و "از آن ها بپرس!" می گوید!
ناگفته پیداست که رک و راست نبودن ما ایرانی ها و استفاده از ایما و اشاره و گوشه و کنایه و ایهام و دیگر صنایع ادبی که باعث می شوند ما هر چه از دهانمان در می آید بگوییم و در ضمن بتوانیم با ادای "من که چیزی نگفتم!" همه چیز را حاشا کنیم دردسرهای زیادی برای گویندگان و شنوندگان و حاضرین در یک جمع فامیلی و دوست آشنایی و شبکه اجتماعی واقعی و مجازی ایجاد کرده است! بدتر از آن این است که بعضی ها به همین مختصر!؟ بسنده نمی کنند و به مجرد اینکه چیزی را از کسی می شنوند می خواهند از 7 لایه درونی آن هم سر در بیاورند!
ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 69