چرا بد قول هستیم!؟

خرید بک لینک

ناگفته پیداست که بد قولی ویژگی منحصر به جمع ما ایرانی ها است و کم آدمی پیدا می شود که بتواند همانند مردان قدیم یک تار سبیل خود را گرو گذاشته و "سرم بره قولم نمی ره!" بگوید.

دلایل بدقولی ما ایرانی ها، به زعم نگارنده، در دو دسته اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرند.

از لحاظ اجتماعی، متاسفانه، ما ایرانی ها الگوهای خوبی نداریم و چنین به نظر می رسد که هر چه آدم ها دارای شان و شوکت و احترام اجتماعی بیشتری باشند محق هستند از دیگر افراد جامعه بد قول تر باشند.

جدا از محیط امن خانه و خانواده که در آن هیچ بچه ای حق و جسارت قد علم کردن در برابر بابا و مامان و بیان " چرا سر قولت نبودی؟" را ندارند، محیط های دانش آموزی و دانشجویی هم آموزنده اینکه چه کسانی حق دارند بد قول باشند هستند.

در مدرسه؛ شاگردها باید سر موقع بیایند، اما معلم حق دارد با تاخیر وارد شود؛ موضوعی که در دانشکده هم مد نظر قرار گرفته و دانشجو حتما باید قبل از استاد وارد کلاس گردد.

در محیط های اداری؛ سمت آدم ها به ایشان حق تاخیر مجاز می دهد و در حالی که، مثلا، آبدارچی باید قبل از همه وارد شود، بالاترین مقام اداری می تواند کلا نیاید!

در مطب؛ حق تاخیر بیمار با پزشک قابل قیاس نیست و در حالی که بیمار باید راس ساعت مقرر در مطب حاضر باشد، زمان در نظر گرفته برای ویزیت او تقریبی است و ممکن است دو سه ساعتی آنور شود( اینور که محال است شود!)

در فرودگاه؛ هواپیما می تواند مسافرین تاخیر کرده را جا بگذارد، اما مسافری که به علت تاخیر قابل توجه هواپیما، به موقع سر کار خود حاضر نشده و گاه دارای خسارت های مادی و معنوی غیر قابل جبران یا به سختی قابل جبران می گردد، دستی بند شده به جایی نخواهد داشت!

در جلسات رسمی و میهمانی های خانوادگی، افراد بر اساس پرستیژ و موقعیت اداری و اجتماعی سر وعده حاضر می شوند و در حالی که ورود با تاخیر بعضی ها باعث می شود دیگران در نهایت غضب ساعت را نگاه کنند، داخل شدن بی موفع "از ما بهتران، موجب می گردد خجالت حاصل از زود رسیدن در چهره تک تک حضار به موقع رسیده موج بزند!

جالب این است که از لحاظ اقتصادی هم بد قولی موجب صرفه و سود مادی قابل توجهی می گردد، زیرا در حالی که در سرزمین های پیشرفته، پروژه های دارای تاخیر با جریمه قابل ملاحظه "نقدی" مواجه می شوند، تاخیرات پروژه های ایرانی جز نشانه اینکه آن ها زیاد و بیش از مقادیر پیش بینی شده کار برده اند نیست و لذا بد قول ها بابت فعالیتی که به موقع تحویل نمی دهند کلی جایزه بد حسابی هم دشت می نمایند!

+ نوشته شده در دوشنبه یکم اسفند ۱۴۰۱ ساعت 13:11 توسط محمد ماکویی  | 

دلنبشته های تابناک...

ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 124 تاريخ: پنجشنبه 4 اسفند 1401 ساعت: 11:29

صفحه بندی