یادگیری؛ سر جلسه امتحان!

خرید بک لینک

مرحوم نادر ابراهیمی اعتقاد داشت که "هیچ بچه ای متقلب نیست... تقلب کار بزرگترهاست که کم می فروشند، گران می فروشند!"

وقتی این گفته را نزد دوستی بر زبان آوردم گفت: " من هم همین عقیده را دارم و معتقدم چون هیچ فرقی نمی کند که کسی توی خانه یا سر جلسه امتحان درس یاد بگیرد، تقلب های سر جلسه را اصلا نباید تقلب به حساب آورد"

با شنیدن این حرف ها، ناخودآگاه، یاد جمله قصار مش قاسم دایی جان ناپلئون، "جسارت نباشد. دخترها با زن ها یک توفیراتی دارند!" افتاده و "بچه با آدم بزرگ فرق دارد" گفتم.

گذشته از این موضوع، قطعا، استرس سر جلسه امتحان بابت "الان ممتحن می فهمد" مانع از آن می شود که رونویسی کننده، چندان در قید و بند مقوله یادگیری باشد.

جدا از این ها؛ "از کل کتاب امتحان می گیرم" هرگز به معنی این نیست که در سر جلسه آزمون، تنها یک سوال، "کل کتاب را از بر بنویسید" پرسیده شود.

سوالات پرسیده شده بر اساس علم آمار مطرح می شوند و فرض طراح این است که آنی که از 10 سوال به 9 تای آن ها جواب درست می دهد، 90 درصد مطالب کتاب را درک کرده است.

این در حالی است که حتی اگر فرض کنیم دانش آموز یا دانشجو تمام مطالب مستتر در 10 سوال طرح شده را همراه رونویسی یاد می گیرد، درک او از کل مجموعه کتاب امتحانی جز همین مختصر نیست و دادن نمره کامل به وی جز اجحاف حق دیگران محسوب نمی شود.

+ نوشته شده در یکشنبه دوم بهمن ۱۴۰۱ ساعت 14:15 توسط محمد ماکویی  | 

دلنبشته های تابناک...

ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 141 تاريخ: يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 19:15

صفحه بندی