یک مرد مسن روستایی از وزیر جهاد کشاورزی قیمت میوه را پرسیده و او را به "چالش" می کشد. وقتی وزیر از عهده جواب بر نمی آید، مرد، "دیگر خودتان می دانید و مملکتتان!" گفته و سراغ کار خود می رود.
ویدیوی این چالش دست به دست می چرخد و باعث می شود بسیاری از مردم ایران، فرد روستایی را به چشم "قهرمان ملی" ببینند!
خبرنگار کشور همسایه، افغانستان، از وزیر امور خارجه کشورمان سوالات چالشی پرسیده و او را در ارائه پاسخ درست دچار مشکل می سازد.
در حالی که بسیاری از کاربران ایرانی، سوالات مطروحه را گستاخانه دانسته و بر این اعتقاد هستند که پرسش ها بی ادبانه بر زبان رانده شده اند، بیشتر مردمان سرزمین همسایه، افغانستان، نهایت تعجب خود را ابراز داشته و "مگر حرف بدی زد؟" می گویند.
متاسفانه، باید پذیرفت که افغانستان در مقوله "مردم سالاری" از کشور ما پیشی گرفته و برای همین به "رکن چهارم دموکراسی" بسیار بیش از ما بها می دهد.
شاید عده ای از هموطنان عزیز این موضوع را باور نداشته و در مقام یک تکذیب کننده عنوان نمایند که به چالش کشیدن مسئولین و دولتمداران یک کشور دیگر را اصلا نباید کاری سخت و شاق در نظر گرفت.
آن ها احتمالا بر این باورند که خبرنگاران و روزنامه نگارانی که می توانند مسئولین و دولتمردان خود را توسط برپایی جلسه پرسش و پاسخ به چالش بکشند، واقعا هنر به خرج داده اند.
واقعیت این است که یک چنین تفکری فقط از یک ذهن بیمار ایرانی بر می خیزد، زیرا امروزه بسیاری از مردم جهان خوب می دانند که تنها خبرنگاران و روزنامه نگارانی از عهده به چالش کشیدن سیاستمداران و سلبریتی های هنری، ورزشی و ... سرزمین های بیگانه خوب بر می آیند که این کار را بارها و بارها در کشور خود تمرین کرده باشند.
آن هایی که سن و سالی را از سر گذرانده اند خوب به یاد دارند که در اوایل پیروزی انقلاب، چگونه اوریانا فالاچی وارد ایران شده و با سوالات چالشی به سراغ رهبر وقت کشور رفت.
قطعا، می توان با دیدی نقادانه این ملاقات را نگریسته و علاوه بر افکار و عقاید اوریانا، نسبت به سوالات مطروحه وی روی خوشی نشان نداد!
با این حال، هر انسان منصفی خوب می داند که خبرنگار ایتالیایی در راستای به منصه ظهور رسانیدن رسالت حرفه ای خود بسیار خوب عمل کرده است.
جای تردید نیست که فالاچی قبل از حضور در ایران در بسیاری کشورها حضور داشته و سران و مسئولین آن ها را نیز، همانند دولتمردان و سیاسیون سرزمین متبوع و مطبوع خود، حسابی به چالش کشیده است.
لذا، شاید خبرنگاران و روزنامه نگاران و نمایندگان رسانه های غیر دیداری و غیر شنیداری داخل کشور ما بتوانند در مجامع بین المللی و سرزمین های بیگانه حضور یافته و به تاسی از دولتمردان خود با کلماتی همانند "کودک کش"، "قاتل بالفطره"، "جانی"، "شیطان"، "جلاد"، "خون آشام" و .... از مسئولین و سیاستمداران کشورهای غیر دوست و غیر برادر استقبال کرده و پیه آن را بر تن بمالند، اما اینکه آن ها بتوانند نامبردگان را با سوالات چالشی، که همانند توپ در دنیای خبر صدا کند، مواجه سازند فقط به این شرط امکان پذیر است که، چنانکه گفته شد، این کار را با متصدیان و اولیای امور ایرانی، بارها و بارها، تمرین کرده باشند؛ موردی که به نظر نمی رسد در حال حاضر و با توجه به موجودیت صندلی سرد مسئولین و میکروفن داغ اصحاب رسانه امکان وقوع داشته باشد!
ما را در سایت دلنبشته های تابناک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 159